Autumn Korea November 2016 - Day 1


Hi, Annyeonghaseyo..

Sempena hampir setahun trip ke korea Nov2016 yang dah lama berlalu nih... aku nak update ler buat kenang-kenangan.. walaupun citer dah basi tapi mana tau next time leh refer kot ler hati nie berhajat nak jejak lagi kan.. mana ler tauuuu.. next trip dengan family tersayang pulak.. aminnnn..

Aku ke korea bersama dengan adik yang no. 2. Kitaorang pergi berdua saja.. konon2 ala-ala backpackers ler takmo ramai2.. hahahaha (padahal takde member yang nak follow pun.. sob..sob..sob) Sebenarnya trip nie wishlist aku, adik aku nie cuma temankan aje.. aku gatal-gatal tgn pergi website Air Asia.. bila tgk ada ticket flight yg agak murah so aku saja-saja try tanya adik aku.. pikir punya pikir dia kata yes plak.. hoyeeahhh mcm best ler sbb ada member nak pegi join sekali.. aku start booking ticket masa Januari 2016... nak pegi November 2016.. ko nampak tak kat situ baper lama aku nak menahan perasaan tuk trip nie... huhuhu.. trip nie kitaorang pegi selama 7 hari (2Nov - 8Nov, 2016).. jom baca jom..

2 November 2016 (Rabu)
Flight Air Asia D7506 - 1AM
KLIA2 - Incheon International Airport

Siang 2hb nie aku masih keja lagik.. beg-beg untuk trip mmg dah seminggu yang lepas aku dah kemas.. takderlah rasa kelam kabut sangat kan.. pas balik keja.. amik anak-anak, settle kan dorang mandi sumer sbb janji dengan adik aku tuh akan jumpa di KLIA2 jam 10 mlm.. gerak dalam kol 8 lebih dari rumah aku di Melaka.. alhamdulillah sampai KLIA2 hampir-hampir kol 10 gak lah.. adik aku masa nie dah sampai, dia dari KL jerk so cepatlah sikit sampainya.. sebelum pegi mmg aku dah web check in siap-siap so takderlah tergesa-gesa sgt kan.. pukul 10 tuh dah kira oklah tuh.. itupun aku rasa cam awal sgt sbb biler masuk balai berlepas tunggu punya lah lama nak kol 1 am.. stress wei sbb rasa nervous lah, rasa excited lah.. mcm-mcm rasa ar... (first time travel paling jauh tinggalkan suami dan anak2, dia punya rasa tuh lain mcm..). Ada ler satu kisah pulak terjadi time nak check in baggage.. aku mmg dah agak sbb tuh aku byk kali timbang beg masa kat rumah.. kot-kot ler terlebih muatan kan.. ermmm.. masa kat kaunter check in timbang punya timbang beg-beg kitaorang dah lebih berat plak dah.. aku beli 20kg jerk masa pegi.. tapi nie dah jadi 23kg plak dah.. adoiiyaaii mmg panik ler.. belum sampai korea dah nak kena kuar duit pulak kan.. kitaorang dah tersengih-sengih mcm kerang busuk kat situ.. sib baiklah adik hensem kat kaunter tuh lepaskan dengan ayat dia "lainkali jangan buat mcm nie lagi yer"... ermmm.. dia lepaskan untuk kali nie.. perghh.. lucky ler kitaorang arituh.. TQ dik..


Pas dah masuk ke international gate and dah lepas sumer scan bagai tuh, kitaorang ke gate flight yang giler jauh nak menapak... paling hujung sekali ko tau... belum apa2 dah kena menapak ala-ala light exercise gitu.. huhuhu.. tak silap aku sampai dkt pintu gate dalam kol 11 lebih mcm tuh.. jadi mereput ler kitaorang kat situ nak tunggu sampai kol 1 am.. :p
Masuk flight terus aku tido, mata dah tak tahan-tahan lagi dah.. giler mengantuk badan pun letih.. seat sebelah aku plak kosong, dengan nyenyak aku tido tapi aku tido pun dalam 3-4 jam mcm tuh kot itupun terjaga sbb stewardess bagi makanan.. terus dah takleh tido dah sbb teruja aku tgk matahari terbit atas angkasa raya nie.. subhanallah.. mmg cantik sgt.. kejap2 aku amik gambar.. teruja wei.. mcm org jakun.. kahkahkah..

Flight touchdown di Incheon, Seoul dalam jam 8.20 pagi.. Nak amik luggage kena naik train, hebat betul airport di Incheon ni.. besar sgt.. sbb kitaorang first time jejakkan kaki ke korea nie so kitaorang follow jer passenger yang lain mcm mana nak gi amik luggage kitaorang tuh.. kikiki.. selesai urusan imigresen bagai, kitaorang kena topup T-Money so singgah di convenient shop - CU dulu.. then terus turun ke escalator depan CU tuh untuk ke AREX train.. Kitaorang naik all stop AREX train untuk menuju ke Seoul Station.. note: naik AREX train nie boleh jer pakai T-Money tau..

Jam 6 pagi terbit matahari
Beratur tunggu train untuk ambil luggage..

Suamiku pantau dari jauh - dia hantar gambar nie melalui whatsapp .. :)


Ini convenient shop yang kitaorang singgah untuk topup T-Money






Namdaemun Guesthouse

Arex All Stop - Seoul Station - Hoehyeon Station (Line 4) - Exit 1

Tempat tinggal kitaorang selama 7hari di seoul adalah di Namdaemun Guesthouse.. ramai blogger yang rekemen tempat nie.. dan tempat nie mmg ok sgt.. cuma korang terpaksa mendaki skit ler.. hari first tuh mmg kejang-kejang otot dibuatnya.. huhuhuh.. so dari airport kitaorang naik AREX ke Seoul Station dan untuk ke guesthouse nie dari Seoul Station kitoarang kena tukar train ke Line 4 untuk ke Hoehyeon Station.. tak lama pun beza 1 station jer dari Seoul Station. Keluar train kena cari exit 1. Dekat tangga exit 1 nie akan nampak ahjussi yang jual roti telur dengan bahulu kacang.. (ini mmg kegemaran adik aku, suka nau beli sampai ari terakhir dpt free 1 roti telur :p) Depan ahjussi nie ada convenient shop CU kena ke belah kanan CU (sempat singgah CU beli banana uyu :p) then jalan straight ke atas (kira kena mendaki gitu- ala2 hiking..huhuhu).. sampai simpang empat pandang ke belah kiri akan nampak signboard Namdaemun Guesthouse.. senang cari tempat nih.. aku suka.. sebab takde ler melilau sesat mencari kan.. Masuk dalam gh jumpa dengan ownernya, Mr. Bo.. aku mmg dah deal lama dgn Mr. Bo nie.. tak silap aku dari April 2016 aku dah keep in touch melalui email.. Very humble and soft spoken orgnya.. Kalau ikutkan masa kitaorg sampai tuh still early lagi nak check in.. tak silap aku dlm 11 am dah sampai gh.. time check in yang normal of course lah dalam 2pm kan.. bilik kitaorang sebenarnya di tingkat atas according to Mr. Bo lah tapi sbb belum ready lagi so dia decide untuk bagi kitaorang di bilik bawah sebelah kaunter pendaftaran. Kitaorang tak ckp banyak so terus agree jerk nak duk bilik bawah tuh.. Tak sabar wei nak jalan-jalan gituuhh..


Namdaemun Guesthouse

 
View di tangga Exit 1 - Hoehyeon Station.. diseberang adalah Namdaemun Market.



Lepas berehat sekejap, kitaorang keluar nak ke Namdaemun Market sebab aku nak jumpa sahabat lama yang dekat Msia mmg kemain susah nak jumpa tapi aku dapat tahu di FB dia dengan suami ke Korea seminggu sebelum aku pegi.. kirannya masa aku sampai Korea dia pulak yang akan balik ke Msia.. so we olls decide jumpa sekejap di Namdaemun Market untuk lepaskan rindu gitu.. uhuks..

Inilah sahabat dari tempat keja lama a.ka Kak Zie ku sayang.. kena pegi negara org baru dpt jumpa.. :p

Ehwa Woman University

Hoehyoen Station (Line 4) - Dongdaemun History Culture Park Station (Line 4) - Ewha Womans Unviersity (Line 2) Exit 2/3

Pas jumpa kak zie, kitaorang nak ke Ehwa Woman University. Dari Hoehyeon Station (Line 4) ke Dongdaemun History Culture Park Station then transit ke Line 2 untuk ke Ewha Woman University Station. Keluar Exit 2 jalan terus jer turun bukit skit nanti akan nampak dah Ewha University nie.. Dari station lagi aku dah nampak student-student pompuan dress up kemain lawa.. kira mcm trendy ler.. teruja giler tgk.. sbb sepanjang nak ke university tuh ko akan berselisih dengan student2 sekitar jalan tuh.. butik-butik kosmetik kemana ko pegi mmg akan ada ler kat korea nie.. rambang mata aku.. hahahaha.. cantik sgt kawasan university nie.. tambahan pulak ko jalan waktu autumn, mmg lawa giler.. aku pulak dah rasa mcm aku student kat situ.. :p pas puas bergambar sekitar university nie kitaorang gerak nak ke Hongik Street pulak..  waktu nie dah nak hampir gelap jugak sbb time autumn pukul 5.00 petang dah gelap ala-ala senja.. so kitaorang mmg kejar masa..






Hongik Street

Ehwa Woman University (Line 2) - Hongik University  (Line 2) keluar Exit 9

Nak ke Hongik street kitaorang naik subway semula dalam 2 station mcm tuh.. Dari Ehwa Woman University (Line 2) - Hongik University  (Line 2) keluar Exit 9, kitaorang jalan terus sampai traffic light then melintas jalan ke seberang.. Jalan terus sebelah kiri sampai jumpa kedai Tony Moly, masuk ke lorong Tony Moly tuh. Sepanjang tuh sumer kedai yang bagi aku sangat scary dan menggugat keimanan shopping aku.. hahahaha.. berhabis jugak duit aku dekat hongik nie.. menggiler wei.. sumer cantik-cantik.. nak cari baju2 trendy mmg sini lah tempatnya.. harga very affordable.. Masa tgh survey2 hujan renyai2 jugak lah time tuh.. suhu mmg drop time nie.. tak silap aku dlm 1-2celcius.. giler sejuk.. kejang-kejang badan aku time tuh.. ckp pun dah berasap2.. jakun lagik.. tergelak-gelak sakan kitaorang sbb rasa kelakar giler bila berckp mulut keluar asap.. hahahahaha.. Kitaorang decide nak mengopi di Hello Kity Cafe di Hongik nie, cari punya cari tak jumpa2.. dengan hujan lagik, tak cukup tido lagik..  aku dah letih giler.. so decide balik guesthouse jerlah..


Hongik Street ..


Namdaemun Market 


Hongik University (Line 2) - Dongdaemun History Culture Park (Line 4) - Hoehyeoun Station (Line 4) Exit 2

Sebelum balik ke guesthouse kitaorang singgah Namdaemun Market tuk cari makanan.. seharian tak makan makanan berat.. last sekali masa dlm flight makan nasi lemak kol 5 pagi.. huhuhu.. decide nak makan Adnan Kebab yang famous blogger suggestkan tuh.. senang jer nak cari Adnan Kebab nie tapi sebelum sampai tuh kitaorang dah sesat barat mencari so decide tanya tourist guide baju merah.. dia bagi direction ke sana..  rupanya laaaaaahhhh.. kitaorg dah masuk lorong pertama awal2.. patutnya jalan terus lagi dari exit 2 tuh jer..  takyah belok mana2.. adehh..


Makanan kitaorang malam nie.. 


Untuk hari pertama di Seoul mmg agak mencabar jugaklah.. sbb itinerary kitaorang mmg padat giler.. kt Seoul nie berjalan dan panjat bukit jer kejanya.. Alhamdulillah sumer tempat kitaorang pegi ikut mcm planning asal.. tapi giler arr mmg buat badan aku jadi kejang dan sakit2.. dengan sejuk giler nak hadap.. minyak panas.. koyok.. mmg jadi kembar aku mlm tuh.. hahahaha..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pindah Umah..

Hi-5

Cuti - cuti Malaysia - Cameron Highland